Friday, September 16, 2011

BERAKHIR SUDAH UPSR..semoga berjaya

Salam semua...selagi masih ada Syawal..Selamat Hari Raya Aidilfitri..maaf zahir dan batin.
Lama tak menjengah blog ni kerana pelbagai sebab..antaranya debaran UPSR..maklumlah kali pertama anak bakal menduduki peperiksaan penting..dan mana tak berdebarnya kalau suruh baca buku tak boleh  lebih 10 minit dan ...itulah ragam anak lelaki..

Kenapa pentingnya kejayaan anak pertama?
..semestinya menjadi contoh kepada adik-adik... 
....merupakan testimoni pertama kita..untuk buat improvement..

Jadi, kepada Ahmad Zarif dan rakan-rakan seperjuangan SRI Hira Klang...tahniah kerana dapat mengharungi perjuangan selama 3 hari tanpa dugaan yang sukar. Insya-Allah berkat usaha dan doa ibu bapa,guru-guru...semoga semuanya berjaya.


Sedikit perkongsian amalan ketika anak menghadapi peperiksaan yang dikutip daripada pengalaman rakan-rakan dan pembacaan..


1. Lakukan solat hajat...berdoa tanpa jemu agar dikurniakan kesihatan yang baik dan agar anak-anak tenang dan mendapat  bantuan Allah swt.


2. Berpuasa semasa anak-anak menduduki peperiksaan.




3. Berusahalah mencari guru yang boleh menyelesaikan masalah anak dalam subjek atau topik tertentu....last touch up.


4. Beri perhatian kepada tajuk-tajuk yang dikatakan penting..percayalah sedikit pada soalan ramalan kerana jika soalan ramalan menjadi realiti...bukankah itu bonus kepada anak.


5.Jangan beri tekanan kepada anak pada saat akhir...(jangan anggap anak yang tidak tidur bangun dengan buku bermakna mereka tidak tahu apa-apa...percayalah pada guru di sekolah dan kelas tuisyen- khasnya anak lelaki yang memang tak suka baca buku)


6. Sebolehnya pastikan mereka sudah selesai menjawab soalan-soalan tahun lepas.




7.Iringi anak-anak dengan surah Al-Syarh (A-lam Nasyrah)....untuk memberi kelapangan semasa menjawab. Bacalah surah ini setiap kali kita teringat anak sedang menduduki peperiksaan.


8.Janganlah berhenti berdoa walaupun selepas anak selesai menduduki peperiksaan kerana doa memungkinkan  keajaiban dengan izin Allah swt.




Sekadar perkongsian..walaupun mungkin ada yang lebih baik..

0 comments: